Sang Saka Merah Putih di Nusantara

Berkibarlah Benderaku - Indonesia Flag Anthem



Berkibarlah benderaku
Lambang suci gagah perwira
Di seluruh pantai Indonesia
Kau tetap pujaan bangsa

Siapa berani menurunkan engkau
Serentak rakyatmu membela
Sang merah putih yang perwira
Berkibarlah slama-lamanya

Kami rakyat Indonesia
Bersedia setiap masa
Mencurahkan segenap tenaga
Supaya kau tetap cemerlang

Tak goyang jiwaku menahan rintangan
Tak gentar rakyatmu berkorban
Sang merah putih yang perwira
Berkibarkah slama-lamanya

Sang Dwi Warna memiliki makna filosofis. Warna Merah Melambangkan keberanian yang diwakili sebuah tubuh manusia, Warna Putih melambangkan kesucian yang diwakili Jiwa Manusia, sehingga Sang Dwi Warna diharapkan akan meng-Inspirasi Manusia Indonesia agar Berani melawan segala bentuk ketidak-baikan atau Kejahatan (Penindasan, penjajahan, penyiksaan, kesewenang-wenangan ketidak-adilan dan lain-lain) di dasari dengan Jiwa yang suci.

BENDERA MAJAPAHIT



Majapahit adalah sebuah kerajaan di Indonesia didirikan oleh Raden Wijaya pada 1293 M hingga 1500 M. Kerajaan ini mencapai puncak kejayaannya dan menjadi Kemaharajaan raya yang menguasai wilayah yang luas pada masa kekuasaan Hayam Wuruk (1350 hingga 1389) yang didampingi oleh Patih Gadjah Mada (1331 hingga 1364).

Setelah mencari data-data mengenai Majapahit Ternyata Majapahit mempunyai bendera kerajaan yaitu bendera Merah putih dan Prajurit Majapahitnya dinamakan Prajurit Gula kelapa. Loh kok Gula Kelapa? Gula Kelapa itu berwarna Merah dan terbuat dari Sari buah Kelapa yang berwarna putih. Ada juga yang menyebutkan bahwa prajurit majapahit dinamakan prajurit getah getih seperti yang kita ketahui bahwa getah itu berwarna putih dan getih berwarna merah. Adapun Makna dari bendera Merah putih ada dua yaitu Merah berati Berani dan Putih berarti suci, belakangan ini ada juga yang menyebutkan bahwa putih itu melambangkan tulang merah melambangkan darah yang menyatu dalam jiwa raga kita.


BENDERA RAKYAT (1947) namun gagal dikibarkan karena penjajahan inggris di malaysia yang membentuk negara Federasi malaysia ciptaan Inggris



Bendera Rakyat telah dikibarkan secara rasmi di seluruh Malaya pada 10 Dis 1947. Menurut akhbar Utusan Melayu, hampir semua bandar² dan pekan² termasuk Melaka, Johor Bahru, Kuantan, Sungai Siput, Alor Setar dan Singapura telah mengadakan istiadat menaikkan bendera tersebut.

Semasa istiadat mengibarkan Bendera Rakyat di bangunan Malayan Democratic Union (MDU) di Singapura pada pagi 10 Dis 1947, Taha Kalu, Setiausaha Agung Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA) telah menerangkan:

Bendera Rakyat yang baru kita naikkan ini ialah sebagai cogan persatuan rakyat yang berjiwa maju progresif. Bendera ini telah sama² diukir dan diputuskan oleh dua badan gabungan yang besar di Malaya, iaitu Pusat Tenaga Rakyat dan Majlis Bergerak Serentak Se-Malaya. Bendera ini kita namakan Bendera Rakyat, kerana ia adalah satu gambaran atau satu tanda, tegasnya satu cogan merupakan persatuan rakyat seluruh Malaya. Persatuan yang kita yakini akan bertahan kuat perdiriannya tiap² hari.

Warna Merah Putih mempunyai riwayat yang tertentu bagi penduduk² di Malaya dan telah dipilih dengan persetujuan PUTERA dan AMCJA kerana ia merupakan warna bendera kebangsaan Melayu di zaman Kerajaan Majapahit semasa abad yang keempat belas dahulu.

Sumber : http://10tahun.blogspot.com/2008/02/bendera-rakyat-1947.html

Lagu Indonesia yang membanggakan





Tidak ada komentar:

Posting Komentar